Меню сайту
Теми форуму
  • Как бросить курить... (0)
  • Управління освіти Чернівецької міської ради (0)
  • Притчі, оповідання, вірші на уроках з основ здоров`я (31)
  • Обмін досвідом "А я роблю так..." (3)
  • Руханки–вправи на зняття м’язового та емоційного напруження (22)
  • Вислови про здоров`я (16)
  • Погода
                                                                                       Чарівна сила похвали.

             Є поширена думка, що похвала - це «сюсюкання», яке балує і псує дітей. Однак ще відомий фізіолог Павлов та його учні, що проводили експерименти на тваринах, показали необхідність заохочення для кращого розуміння того, які вчинки є прийнятними, а які - ні.
            Психологічні дослідження дошкільнят та молодших школярів продемонстрували, що діти цих вікових категорій у своїх вчинках більшою мірою орієнтуються на реакцію дорослих, а не на власні уявлення про моральні норми та цінності. Тому, якщо розглядати похвалу з точки зору користі для виховання, її можна вважати потужною зброєю педагогічного впливу ближньої та середньої дальності.
            Почувши добрі слова на свою адресу, дитина в наступний раз спробує вчинити так само, щоб отримати заохочення. Таким чином, у його світогляді формується система координат: що таке добре і що таке погано.
            Похвала є одним із способів вираження батьківської любові та прийняття. Дитина бачить, що її цінують і поважають, і це надає їй впевненість, підвищує самооцінку. Ось чому важливо хвалити не тільки за результат, але і за намір, бажання щось зробити. Отримавши такий стимул, дитина обов'язково досягне успіху.

    Мовчання - знак згоди

           Деякі батьки сприймають добрі вчинки і досягнення дитини як належне, реагуючи на них мовчазним схваленням. Зате погана поведінка викликає в них бурхливу реакцію. Такі дорослі вимогливі, дуже відповідальні і вважають свою любов до дитини чимось буденним, закономірним, що не потребує підтвердження.
           Багато дітей в таких умовах виховання виростають серйозними, цілеспрямованими і не чекають милості ні від природи, ні від оточуючих людей. У той же час, вони не дозволяють собі без особливих причин отримувати задоволення від життя, радіти спілкуванню з близькими, свого відображення в дзеркалі. Всі позитивні емоції виявляються як ніби заблокованими. Цілком можливо, що чеховську «Людини у футлярі» просто недохвалили в дитинстві.
          Діти активні, рухливі, темпераментні зазвичай відповідають на подібний педагогічний вплив протестом. Помічаючи, що увагу дорослого можна заслужити тільки поганою поведінкою, вони вигадують самі неймовірні витівки, дуріють і кривляються, не реагуючи на зауваження батьків. Якщо ви помічаєте, що через особливості свого характеру, постійних проблем і шаленого ритму життя не знайшли в собі сили, щоб зайвий раз посміхнутися дитині і підбадьорити її, спробуйте змінити свій стиль виховання за допомогою простих порад.
    1 Частіше уявляйте себе на місці дитини і згадуйте себе в її віці. Хотіли ви, щоб вас в подібній ситуації похвалили? Чи було образливо, коли батьки ігнорували ваші успіхи?
    2 Не бійтеся самі хвалити себе кожен раз, коли ви змогли висловити свою любов до дитини і схвалення її вчинків. Саме в цей момент ви справедливий і мудрий батько, а не тоді, коли лаєте своє чадо. Однією похвалою ви зможете запобігти низку проступків, викликаних поганим настроєм дитини або її невпевненістю в собі.
    3 Супроводжуйте ваші слова ласкавими дотиками до дитини, обіймами, поцілунками.
    4 Намагайтеся отримувати радість від теплих слів, сказаних іншим.
     
    Великі заслуги

          Більшість зарубіжних і вітчизняних психологів сходяться на думці, що хвалити (втім, як і засуджувати) потрібно не саму дитину, а її вчинки. Взявши це правило на озброєння, деякі батьки вважають за краще не порушувати його ні за яких умов. У результаті дитину хвалять за хороші оцінки або вимитий посуд, і у неї складається стійке враження, що любов батьків потрібно заслужити. Не чуючи ніколи ні від тата, ні від мами «Ти розумний, гарний, добрий», дитині важко сформувати адекватне уявлення про себе. Не маючи постійної точки відліку у вигляді усвідомлення своєї унікальності для батьків, маляті доводиться орієнтуватися на ситуативні оцінки дорослих. Такі діти дуже схильні до чужого впливу, сприйнятливі до думки інших. Звідси виникають підвищена тривожність, невпевненість в собі і страх втратити батьківську любов після отриманої двійки. Тому не варто уникати похвали особистих якостей дитини. Нехай слова схвалення будуть сказані просто так, незалежно від її поведінки.
          Якщо ви вважаєте, що похвала має бути заслуженою, постарайтеся знайти непрямі приводи для неї:
    1 Хваліте не за окремі оцінки, а за старанне виконання уроків або активну роботу в класі. Дитині важливо усвідомлювати, що ви цінуєте його заслуги, а не щедрість вчителя.
    2 Підкреслюйте значимість для вас і для дитини окремих подій його життя, наприклад: «Тепер ти в нас другокласник - зовсім дорослий і самостійний хлопчик!»
    3 Не акцентуйте увагу дитини на негативному результаті, якщо у вчинку були добрі наміри. Хваліть за бажання щось зробити, цікаві ідеї і допитливість.

    Похвала без кордонів

          Хіба буває занадто багато любові, ласки і визнання? І чи можуть вони зіпсувати дітей? Постійно чуючи навколо себе захоплені вигуки, малюк мимоволі звикає до цього і відчуває жорстоке розчарування, стикаючись з більш тверезою оцінкою чужих людей. Якщо похвала виявляється у формі протиставлення іншим дітям, у дитини формуються
    такі риси характеру, як егоцентризм, снобізм, демонстративність. Він намагається все робити напоказ, очікуючи все нових і нових дифірамбів на свою адресу.
          Але трапляється й зворотне: потопаючи в атмосфері обожнювання, діти перестають реагувати на похвалу, відмахуючись від люблячих родичів, як від улесливої прислуги, і намагаються все робити навпаки, щоб досадити батькам і не чути обридлих захоплень.
          Щоб не опинитися в подібній ситуації, зверніть увагу на ті випадки, в яких не слід хвалити дитину.
    1 Коли вона щось не встигла або не змогла доробити, і похвала служить лише способом перемикання дитини на інше заняття: «Ну, молодець, молодець, досить уже!» Якщо у вихованні малюків такий педагогічний прийом виправданий, то школярам він прищепить безвідповідальність.
    2 Коли ви хочете потішити, щоб досягти якоїсь своєї мети. Нещирість породжує недовіру. Іншим разом дитина вам не повірить.
    3 Коли прагнете заспокоїти дитину і протиставляєте її кривднику. Це лише посилить конфлікт між дітьми.
    4 Коли ви хвалите школяра за те, за що недавно лаяли за інших обставин.
          Чи часто ви хвалите свою дитину?
    1. Якщо ви хочете похвалити дитину, то зазвичай використовуєте слова:
      а) «геніально», «приголомшливо»;
      б) «молодець»;
      в) «добре».
    2. Як ваша дитина зазвичай реагує на похвалу?
      а) роздратовано відмахується;
      б) приймає як належне;
      в) надихає.
    3. Вас приємно здивували успіхи вашої дитини. До слів похвали ви неодмінно додасте:
      а) поцілунки та обійми;
      б) подарунок;
      в) гроші.
    4. У якій ситуації, на ваш погляд, похвала необхідна?
      а) коли дитина прибрала за собою іграшки;
      б) отримала гарну оцінку;
      в) за власною ініціативою допомігла бабусі.
    5. Дитина гордо показує вам свою роботу, яка не здається вам вдалою. Ваша реакція:
      а) щоб не засмучувати, скажете, що її твір краще за всіх;
      б) вкажете на недоліки, але відзначите й гідності;
      в) чесно покажете на ті вироби, які вважаєте найкращими.
    6. Коли ви хвалите дитину, то зазвичай відчуваєте:
      а) гордість;
      б) ніжність;
      в) захоплення.
    7. Виберіть одне з тверджень про дитячу обдарованість:
      а) кожна дитина по-своєму талановита;
      б) менш обдарована, але старанна дитина здатна домогтися більших успіхів, ніж талановита, але лінива;
      в) будь-яку здатність можна розвинути.
    8. На спортивних змаганнях ваша дитина прибігла останньою. Що ви їй скажете?
      а) присоромите;
      б) похвалите за вміння йти до кінця;
      в) поясніть, що вона програла, тому що неправильно розрахувала свої сили.
    9. Дитина хвалиться своїми досягненнями перед гостями. Ваша реакція?
      а) будете доповнювати її розповідь;
      б) станете іронізувати над її «скромністю»;
      в) переведете розмову на іншу тему.
    10. Ви помітили, що вашій дитині дуже подобається малювати. Це привід для того, щоб:
      а) віддати її в художню школу;
      б) купити хороші фарби та пензлі;
      в) відвідувати з нею виставки і музеї.
    11. Учитель несхвально відгукнувся про успіхи вашого чада, навівши як приклад іншого учня. Що ви скажете своїй дитині?
      а) помітите, що його успіхи нижче, ніж у його однокласника;
      б) станете хвалити однокласника, щоб у вашої дитини з'явилося бажання вчитися так само добре;
      в) запропонуйте виправити ті помилки, які зазначив учитель.
    12. Бабуся розчулюється вчинками дитини, в яких ви не бачите нічого особливого. Ваша реакція:
      а) станете сперечатися з нею;
      б) проігноріруете її висловлювання;
      в) погодитеся з повагою до неї.
    13. Дитина скаржиться, що її дражнять однокласники. Як ви її заспокоїте?
      а) «Вони дурні і невиховані!»
      б) «Не слухай їх, ти в мене найкращий!»
      в) «Давай подумаємо, чому вони так до тебе ставляться».
    14. У дитини не виходить завдання, і вона відмовляється продовжувати рішення. Як вмовити її?
      а) налякати поганою оцінкою;
      б) висловити співчуття;
      в) запропонувати допомогу.
    15. Дитина не гідна похвали, якщо вона:
      а) помила посуд, але розбила чашку;
      б) зробила уроки, але переплутала номер завдання;
      в) отримала гарну оцінку, списав відповідь у сусіда по парті.
    16. У пориві гніву ви можете назвати дитину:
      а) «негідник»
      б) «моє покарання»
      в) «падлюка»


     
        1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16
    а  1 3 1 1 1 5 1 3 1  5   5    5   1   3  1   5
    б  3 1 5 3 3 3 3 1 5  1   3    3   3   1  3   1
    в  5 5 3 5 5 1 5 5 3  3   1    1   5   5  5   3


     
    16-37 балів
    Ваша дитина не відчуває нестачі в похвалі. Вона впевнена в тому, що ви високо цінуєте її досягнення і пишаєтеся єю. Висока самооцінка, безумовно, допоможе їй в житті. Однак дуже часто чуючи похвалу, дитина не має можливості навчитися звертати увагу на свої помилки, що рано чи пізно позначиться на її успіхах. Розбавивши похвалу здоровою критикою, ви допоможете їй тверезо оцінювати свої можливості.
    38-59 балів
    Можливо, ви людина настрою або занадто занурені у свої проблеми. Тому дитина не завжди чітко уявляє собі, що в її поведінці подобається батькам, а що ні. Ваша похвала часто буває викликана гарним настроєм, а не досягненнями дитини. Щоб змінити ситуацію, що склалася, звертайте більше уваги на мотиви вчинків дитини та її потреби: чого вона чекає від вас, чому вередує і проявляє негативізм? Спираючись на емоційний стан дитини, а не на власні почуття, ви зможете легше спрямовувати її поведінку в потрібне русло.
    60-80 балів
    Ви вимогливий батько, тому не балуєте дитину хвалебними відгуками. Ваші зауваження мітки і критика предметна, але коли вони переважають над визнанням і похвалою, то сприймаються дитиною як відкидання. Не варто псувати відносини зі своїм чадом із-за того, що намальований слон більше схожий на корову. Показуючи продукти своєї діяльності, дитина прагне розділити з вами гарний настрій і побачити радість у ваших очах. Відчуваючи вашу підтримку, він досягне набагато більших успіхів, ніж тривожачись через найменші промахи.



    Корисні посилання
  • Міністерство освіти і науки України
  • Управління освіти Донецької обласної державної адміністрації
  • Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
  • Освіта.ua
  • Костянтинівське міське управління освіти
  • Відео та музика для школи
  • Друзі сайту
  • Костянтинівська загальноосвітня школа № 1
  • Чутівська загальноосвітня школа
  • Костянтинівська загальноосвітня школа № 16
  • Костянтинівська загальноосвітня школа-інтернат № 1
  • Для учителя технологии, информатики, основ здоровья
  • Твое здоровье
  • Чернівецький освітній портал
  • Методичне об'єднання вчителів початкових класів
  • Календар
    «  Березень 2024  »
    ПонВвСерЧтПтСбНд
        123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031