Меню сайту
Теми форуму
  • Как бросить курить... (0)
  • Управління освіти Чернівецької міської ради (0)
  • Притчі, оповідання, вірші на уроках з основ здоров`я (31)
  • Обмін досвідом "А я роблю так..." (3)
  • Руханки–вправи на зняття м’язового та емоційного напруження (22)
  • Вислови про здоров`я (16)
  • Погода

                                                 Проблеми ліворуких дітей.
     
             Є кілька причин для виникнення ліворукості. Одна з них - генетична. Дослідження показали, що існує ген праворуких. Тоді ліворукість можна розглядати як випадковий варіант.
            Ще однією причиною може виявитися патологічний розвиток мозку або неправильний ембріональний розвиток. Кількість ліворуких дітей збільшується. І це не випадково. За статистикою 70% пологів у нашій країні проходить з різними ускладненнями. І як наслідок - кількість дітей з різними відхиленнями в розвитку росте! Хлопчиків-лівші на 15% більше, ніж дівчаток.
            Практично кожен вчитель початкової школи стикався з труднощами в навчанні ліворуких дітей все робити правою рукою - і проблема вирішиться сама собою. При цьому кожен вчитель вирішував проблему перенавчання, як вважав за потрібне. Деякі прив'язували ліву руку дитини або надягали на неї рукавичку ... Хтось просто знижував оцінку.
    Батьки, у свою чергу, бажаючи перевчити дитину, залякували його: «Ти будеш погано вчитися!», «Над тобою всі будуть сміятися!». Дорослі не замислювалися над тим, як це позначиться на здоров'ї дитини. А численні дослідження показали, що переучування є стимулом для розвитку багатьох неврозів. При переучуванні порушується баланс взаємодії півкуль головного мозку.
            Намагаючись переучувати лівшу, дорослі планомірно порушували умови для успішного навчання. Але, крім проблем з навчанням, у переученного лівші можуть бути серйозні порушення психічного здоров'я. У нього нерідко виникають неврози нав'язливих станів, особливо якщо батьки надмірно тривожно відносяться до його особливості і вважають, що вона може стати причиною багатьох життєвих невдач. Часто батьки розцінюють бажання дитини все робити лівою рукою як упертість і непослух. 
           Астенічний невроз може виявлятися в підвищеної стомлюваності і виснаженні, у різкому зниженні працездатності. Переучені лівші активно працюють на перших двох уроках, а на наступних учителеві вже складно привернути їхню увагу. Після уроків такі діти стають апатичними і млявими, часто скаржаться на втому. Виконання письмових домашніх робіт викликає у них особливі труднощі. Повторне переписування не дає позитивних результатів.
          Деякі дослідники відзначають різний перебіг неврозів у хлопчиків і дівчаток. Так, для дівчаток характерні знижений фон настрою, млявість, плаксивість. А хлопчики виявляють велику рухову розгальмуванність і непосидючість.
         Адаптація до школи у переученних лівшей проходить значно складніше і розтягується на більший період часу. Один цей факт сам по собі може стати стимулом для розвитку неврозу. Для ліворуких дітей характерні і так звані «шкільні страхи». Це страхи перед невдачами, невдоволенням вчителів, перед зауваженнями з їхнього боку. Лівші боятися письмових робіт, і цей страх стає постійним супутником їх шкільного життя.
        Якщо немає нових стресів, страхи можуть з часом зникнути. Але можуть розвитися інші симптоми: головні болі, плаксивість, погіршення сну і апетиту.
        Вчителі, які займаються навчанням лівші, повинні дотримуватися певних правил:
    1. Повільність лівшей не повинна бути приводом для докорів. Не слід також квапити лівшу, тому що при цьому він зробить більше помилок або зупинитися зовсім.
    2. Спокійна і доброзичлива обстановка під час занять є основою успіху при навчанні ліворуких. Не треба робити різких зауважень, лівша може впасти в стан стресу. І тоді ви вже не дочекаєтеся від нього позитивних результатів.
    3. Новий матеріал слід ретельно структурувати. Так як лівша сприймає все строго послідовно, незначний пропуск в поясненні може бути значущим для такої дитини. Тому покрокова інструкція сильно полегшить лівші виконання завдання.
     
        На жаль, багато психологів сьогодні вільно поводяться з термінологією. У дитини ще не сформовані півкулі, а йому вже навішують ярлик «ліворукий». Думка, що одна півкуля більш активно, ніж інша, помилкова. Обидві півкулі однаково активні. І велика помилка - створення спеціальних програм для ліво-та правопівсферних дітей. Вибудовування навчальних програм у залежності від особливостей мозку - вульгаризація складних фізіологічних процесів. Різниця право-і ліворуких дітей не в активності одного чи іншого півкулі, а в особливості взаємодії цих півкуль.
        Батьки або вчителі, які приступають до навчання дитини, повинні визначити його провідну руку. У 5-6 років дитина вчитися писати, і дуже важливо, щоб вона починала це робити провідною рукою. Є багато тестів для визначення ліворукості. Треба попросити дитини зробити декілька побутових дій і подивитися, якою рукою вона буде це робити: поливати квіти, чистити зуби, діставати книги з полиці ... Бажана рука використовується в малюванні. Якщо дитина все робить лівою рукою і рухи її легкі й точні - він лівша. Найпростіші тести - при аплодірованіі у правшів більш активна права рука. При переплетенні пальців рук у правшів зверху лягає великий палець правої руки, у лівші - лівої.
    На думку французької дослідниці Озьянс, для точного визначення ведучої руки треба виконати не менше 15-20 завдань.
    1. Загвинтити кришку у пляшки.
    2. Запалити сірники.
    3. Розрізати папір ножицями.
    4. Нанизати намистинки.
    5. Почистити взуття щіткою.
    6. Намотати нитку на котушку.
    7. Перелити воду з однієї посудини в іншу.
    8. Відгвинтити гайку.
    9. Потрапити голкою в невелику крапку.
    10. Скласти дрібні деталі (гудзики, намистинки) у вузький циліндр.
    11. Розкласти картки.
    12. Проколоти дірочки.
    13. Стерти гумкою намальоване.
    14. Протягнути нитку в голку.
    15. Стряхнути з себе пил.
    16. Капнути з піпетки в вузьке горло пляшки.
    17. Дістати намистинку ложкою зі склянки.
    18. Подзвонити дзвіночком.
    19. Закрити або відкрити блискавку.
    20. Взяти склянку, щоб випити кілька ковтків.
     
         Батьки ліворуких часто бояться, що їх дитина буде вчитися гірше за інших дітей. Важливо їх попередити, що проблеми на початку навчання можуть бути як у ліворуких, так і у праворуких дітей. І дуже велику помилку роблять ті батьки, які рано вчать дітей писати. В 4 роки дитина ще не може виконувати певні рухи. Вона звикає неправильно тримати ручку, і в школі вчителеві доводиться докладати чимало зусиль, щоб її перевчити. Якщо ж у вчителя не вистачає терпіння, у дитини залишається поганий почерк, який надалі буде викликати чимало роздратування у педагогів. Але і це ще не все. Неправильно вироблений почерк тягне за собою труднощі звуко-літерного аналізу, труднощі в освоєнні читання. Тому хочеться дати пораду всім батькам, чиї діти починають освоювати письмову мову: не поспішайте! Треба дати можливість мозковим структурам дозріти.
     
    За матеріалами виступу
    доктора біологічних наук,
      директора Інституту вікової
      фізіології РАО
    М.М. Безруких
    (Здоров'я дітей № 17 2008р)

    Корисні посилання
  • Міністерство освіти і науки України
  • Управління освіти Донецької обласної державної адміністрації
  • Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
  • Освіта.ua
  • Костянтинівське міське управління освіти
  • Відео та музика для школи
  • Друзі сайту
  • Костянтинівська загальноосвітня школа № 1
  • Чутівська загальноосвітня школа
  • Костянтинівська загальноосвітня школа № 16
  • Костянтинівська загальноосвітня школа-інтернат № 1
  • Для учителя технологии, информатики, основ здоровья
  • Твое здоровье
  • Чернівецький освітній портал
  • Методичне об'єднання вчителів початкових класів
  • Календар
    «  Жовтень 2017  »
    ПонВвСерЧтПтСбНд
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031