Домовленість про правила
Для результативного і ефективного тренінгу важливо досягнути двох, на перший погляд, несумісних цілей. З одного боку, треба створити атмосферу відкритості, розкутості й дружнього спілкування, а з іншого – забезпечити демократичну дисципліну, тобто свідоме виконання певних правил, зрозумілих і добровільно прийнятих усіма учасниками. З огляду на це на першому ж тренінгу треба встановити правила. П’ятикласникам найкраще запропонувати готовий набір правил, детально пояснивши значення кожного з них. Старші підлітки можуть розробити власні правила, зосередивши увагу на наведених вами аспектах.
☺ Приходити вчасно. Це правило допомагає не лише на тренінгах. обговоріть, як почувається той, хто запізнюється на урок чи важливу зустріч, і той, хто чекає на нього? Висновок: пунктуальність корисна для здоров’я.
☺ Говорити коротко – висловлюватись лаконічно.
☺ Говорити по черзі – не перебивати, уважно слухати інших.
☺ Бути доброзичливими – ставитися доброзичливо до інших учасників поважати їхні почуття.
☺ Зберігати таємниці – не обговорювати за межами групи ті моменти особистого життя, які стали відомі на тренінгу.
☺ «Тут і тепер» - зосередитися на тому, що учасники відчувають і думають у даний момент, а не взагалі й колись.
☺ «Кожна думка має автора» - і на тренінгах, і в житті треба уникати висловлювань на зразок: «Більшість людей вважає…», «Ніхто не зрозуміє…», а використовувати «Я-повідомлення» чи посилання на автора: «Я думаю…», «Моя мама сказала…».
☺ Бути толерантними – не критикувати, поважати право учасників мати погляди, відмінні від поглядів інших.
Ви можете художньо оформити правила на плакаті, записавши їх у вигляді сонячних променів чи на пелюстках квітки. На кожному наступному тренінгу варто у певній формі повторювати правила, звертаючи увагу на те, які з них було виконувати легко, а які – складно. На останньому тренінгу розріжте плакат з правилами на «пазли» і зберіть його.
Шестикласникам ( особливо якщо учні навчаються за тренінговими методиками не перший рік) краще розробити власні правила.
Для правил вам знадобляться великий аркуш паперу ( 1×2м ) і кольорові фломастери або маркери.
1. покладіть папір на підлогу і запропонуйте одному учню лягти на цей папір, а другому – обвести маркером контур його тіла. 2. якщо немає великого аркуша, можна намалювати умовну фігуру ( або просто коло, контур школи, яблука тощо ).
3. Ця фігура уособлюватиме вашу групу і кожного окремого учасника. Придумайте для неї ім’я.
4. Запропонуйте учням подумати і назвати одним-двома словами ті якості, почуття і стилі поведінки, які вони вважають корисними для успішної роботи в групі ( наприклад, повага, співробітництво, відкритість, доброзичливість, толерантність, уміння слухати ). Запишіть їх різнокольоровими маркерами усередині фігури.
5. Відтак запропонуйте подумати над тим, що заважає людям відчути себе командою ( перебивати, сперечатися, ображати…) запишіть це за межами фігури.
6. Розмістіть малюнок на видноті і звертайтеся до нього щоразу, коли у цьому буде потреба.
Вправа «Рецепт хорошої групи»
Вправа, за допомогою якої учасники з’ясують, що важливо для злагоди в групі.
Приготуйте до тренінгу рецепт якоїсь страви. У ньому має бути вказано необхідні інгредієнти й описано сам процес приготування. Наприклад, рецепт узвару:
Узвар
· 1 кг сухофруктів ( яблук, груш, чорносливу);
· Цукор за смаком;
· 3 літри води.
Сухофрукти добре помити. Покласти в киплячу воду. Варити 15 хвилин. Додати цукор за смаком. Пити охолодженим.
1. Утворіть 3-4 групи.
2. Запропонуйте групам визначити інгредієнти, необхідні для хорошої групи, і записати «рецепт» її «приготування». За необхідності навести приклад.
Хороша група
· 1 кг активності;
· 5 літрів доброзичливості ;
· 1 склянка поваги;
· Гумор за смаком.
Узяти тридцять учнів, добре вимити, очистити від образ і розчинити у доброзичливості. Змішати з активністю, додати склянку поваги й дрібку гумору, злегка підігріти.
|